Continental myy Tikka Spikes Oy:n toimivalle johdolle. Lue englanninkielinen tiedote

Nastanvalmistuksessa yhdistyvät huipputeknologia ja erikoisosaaminen

Rengasnastojen valmistus vaatii huippuluokan tuotantoteknologiaa ja erikoisosaamista kaikilta työntekijöiltä. Meillä Tikka Spikesillä rengasnastat eivät ole sivubisnes, vaan koko organisaatiomme keskittyy suunnittelemaan ja valmistamaan maailman parhaita nastoja.

Nasta koostuu rungosta ja kovametallisesta tapista

Rengasnasta koostuu alumiinisesta tai teräksisestä hieman sienen muotoisesta rungosta sekä rungon sisältä pilkistävästä kovametallisesta tapista. Nastoja valmistetaan suurina sarjoina 24/7, mutta silti nastojen laaduntarkkailu on erittäin tarkkaa. Voimme tehdä kaikki työvaiheet työkaluvalmistuksesta valmiiden tuotteiden lähettämiseen itse, mikä takaa tuotannon joustavuuden ja katkeamattoman laatuketjun.

Tikka Spikes tyre stud production

Oikeat nastat oikeaan aikaan oikeassa paikassa

Laatutyössä emme keskity pelkästään itse nastojen tekniseen laatuun, vaan laatuajattelu koskee kaikkia prosessejamme. Ymmärrämme miten tärkeää rengasvalmistajalle on saada juuri oikea määrä oikeanlaisia nastoja oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan, jotta rengastuotanto voi pyöriä häiriöttä. Tässä työssä meitä auttavat käynninseuranta- ja toiminnanohjausjärjestelmämme, joiden ansiosta tieto tulevista tarpeista on jatkuvasti esimerkiksi raaka-aineiden hankinnan, tuotannon ja logistiikan tiedossa.

Tikka Spikes warehouse

Nastatuotannon vaiheet

  1. Production of winter tyre stud chassis

    Nastarunkojen valmistus alkaa kylmämuokkauksesta eli tyssäämisestä. Nastarungot valmistetaan noin 5 millimetrin paksuisesta alumiini- tai teräslangasta. Muokkaus tehdään öljyssä, jonka jälkeen valmiit nastarungot pestään. Pesuvesi puhdistetaan tehtaan omalla jätevedenkäsittelyjärjestelmällä.

  2. Tikka Spikes factory

    Kovametallitappi valmistetaan puristamalla kovametallijauhetta tappimatriisissa. Näin syntyy hauras tappi, jossa on jo oikea muoto ja joka pysyy koossa parafiinin avulla. Puristetut tapit sekoitetaan sintraushiekkaan robotin avulla ja siirretään sintrausuuniin, jossa niitä lämpökäsitellään jopa 1600 asteessa vuorokauden ajan. Sintrausuunissa parafiini sulaa pois ja kerätään talteen. Kovametalli on yksi maailman kovimmista materiaaleista ja yhdessä materiaalin kulutuskestävyyden kanssa se on ihanteellinen keino parantaa talvirenkaan jääpitoa. Pinnoitusosastolla nastan pintaan voidaan ruiskuttaa kemiallinen pinnoite, jonka ansiosta nastat pysyvät paremmin kiinni renkaissa.

  3. Quality check of a winter tyre stud

    Tuotannon kaikki työvaiheet päättyvät aina laaduntarkastukseen. Kun rungot ja tapit on testattu hyviksi ne yhdistetään automaattisilla kokoopanolinjoilla suursarjoina. Myös tuotantokoneet tarkkailevat jatkuvasti oman työnsä laatua ja mittaavat esimerkiksi ulkomittoja.

  4. Tikka Spikes warehouse

    Valmiit nastat siirretään logistiikkaosastolle, joka pakkaa ne asiakkaan toivomiin eriin ja kolleihin sekä tilaa kuljetukset. Pienimmillään nastoja toimitetaan muutaman tuhannen kappaleen sarjoissa esimerkiksi raskaan kaluston rengasliikkeisiin tai sitten kymmenien tonnien erinä merikonteissa rengastehtaille.

Teemme itse myös työkalumme

Tyssäyskoneiden työkalut ovat ratkaisevan tärkeitä nastojen laadun – ja lopulta liikeneturvallisuuden – kannalta. Teemme tuotekehityksessä ja tuotannossa tarvitsemamme työkalut itse. Työkaluvalmistuksessa töitä tehdään kahdessa vuorossa moderneilla CNC-koneilla. Oman työkaluvalmistuksen ansiosta voimme reagoida nopeasti erilaisiin tarpeisiin ja olla varmoja työkalujen laadusta. Oma kunnossapito-osasto huolehtii tuotantokoneista, kiinteistöstä ja siitä, että tuotanto pyörii jatkuvasti häiriöttä ja laadukkaasti.

Tikka Spikes tool manufacturing
Siirry takaisin sivun alkuun